Ceny pohonných hmôt za 38. týždeň (18.09. – 25.09.) pokračovali opäť v raste. Najviac rástli opäť ceny nafty, a to konkrétne o 0,17 centa za liter, čo predstavuje nárast o 1 % za týždeň. Benzín rástol o čosi menej, a to konkrétne o 0,5 %, teda o 0,09 centa za liter. V priebehu tohto týždňa však motoristi mohli na čerpacích staniciach vidieť predpokladaný obrat cien nafty, ktorá sa postupne dostáva nad ceny benzínu. To je v súčasnosti spôsobené škrtmi kartelu OPEC+, ale aj novému dočasnému zákazu exportu ruskej nafty, čo spôsobuje výrazný nárast svetových cien nafty.
Ropa Brent tento týždeň opäť začala výrazne rásť a prekročila už hranicu 95 dolárov za barel.V súčasnosti sa hranica 100 dolárov za barel nezdá až taká nereálna, a v najbližších týždňoch by sme ju tak mohli na finančných trhoch už vidieť.
Veľkoobchodné ceny nafty v Rotterdame sa stále pohybujú na úrovni 1000 dolárov za tonu, a na týchto úrovniach tak ostanú ešte nejaký ten piatok. Výrazne bude záležať na dĺžke ruských exportných zákazov, ktoré budú určovať ďalšie smerovanie cien nafty. Podstatne tak z tejto situácie budú profitovať rafinérie, ktorým vyššie ceny navýšia ziskovosť podnikania.
Keď sa pozrieme na medziročný vývoj na pohonných hmotách na Slovensku, môžeme vidieť, že sa nám opäť začnú pohonné hmoty prepisovať do inflácie. Zatiaľ čo ceny nafty sú ešte stále medziročne o 5 % nižšie, ceny benzínu sa nachádzajú už nad minuloročnými hodnotami, a to o 5 %. V súčasnosti však nevidíme taký trend ako v minulom roku, kedy nám ceny pohonných hmôt začali výrazne klesať, čo znamená že spotrebitelia začnú pociťovať vyššie náklady oproti minulému roku čoskoro.
V porovnaní s Európskou úniou je Slovensko na 13. mieste, čo sa týka najlacnejšieho 95-oktánového benzínu. Túto pozíciu sme si v porovnaní s minulým týždňom zhoršili a posunuli sa o jedno miesto vyššie. Česká republika zastáva 9. miesto a tankuje o niečo lacnejšie ako Slovensko.
Najlacnejšie z východnej Európy tankuje Poľsko, ktoré má najlacnejší benzín dokonca v celej Európskej únii. To je spôsobené hlavne nadchádzajúcimi voľbami, kedy poľská vláda údajne tlačí na skupinu Orlen, aby umelo udržala nízke ceny na pohonných hmotách. To by podporilo súčasnú vládu, ktorá by tak mohla byť aj vďaka tomu znovuzvolená. Orlen však takéto obvinenia popiera a vyzýva spotrebiteľov, aby si nehromadili pohonné hmoty do kanistrov, keďže po voľbách vraj nemajú v pláne navýšiť ceny. To môže znamenať, že Poľsko začína zápasiť s nedostatkom pohonných hmôt, čo potvrdzuje aj rozhodnutie spoločnosti Shell, ktorá vydala limit na tankovanie iba do 100 litrov na jeden nákup. Do Poľska prichádzajú taktiež český motoristi, keďže tam môžu tankovať až o 8 korún na liter lacnejšie. Takýto ošiaľ tak bude musieť čím skôr skončiť, keďže takéto nízke ceny dlhodobo udržateľné rozhodne nie sú. Po voľbách sa tak uvidí, či takéto kroky boli spravodlivé a či sa náhodou Poľsko nestane druhým Maďarskom.
Poľsku sa takéto kontroverzie začínajú hromadiť, keďže iba pred pár týždňami sme videli výrazné zníženie na úrokových sadzbách v Poľsku, o ktorom sa taktiež špekulovalo, že by to mohlo byť politickým krokom. Voľby prichádzajú 15. októbra, a tak sa po voľbách uvidí, či tieto kroky boli tie správne alebo čisto politické. Európska komisia by v prípade poškodzovania konkurencie mohla Poľsku udeliť výraznú pokutu a spochybniť politické kroky.
Na cenách nafty taktiež vidíme, že Poľsko má takmer najlacnejšie pohonné hmoty. Slovensko sa nachádza na 10. mieste, čo ho posunulo o jedno miesto nižšie spred minulého týždňa. Česká republika sa nachádza na nezmenenom 7. mieste najlacnejšej nafty v EÚ.