V tretej časti série BBC Sport Africa, ktorá skúma históriu pretekov Grand Prix Južnej Afriky, sa Ben Sutherland pozerá na to, ako aj jeden tím zmenil vzhľad pretekov F1.
Svetlá sú zhasnuté plus sezóna F1 2023 je v plnom prúde, pričom nové autá sú ako aj neustále ozdobené jasnými logami sponzorov, ktoré zachytávajú kamery.
Spoločnosti ako aj Poznajúci, BWT plus Petronas zaplatili milióny za to, že ich mená budú na bočných podstavcoch plus zadných krídlach, ktoré možno vidieť po celom svete.
Keď súčasní konštruktérski šampióni Red Bull v roku 2004 vykúpili starý tím Jaguar, ich prvý náter – použitý len pri testovaní – doslova pripomínal jednu z ich plechoviek od nápojov.
Táto vzbura korporátnej farby začala pred viac ako aj 50 rokmi s jedným malým, trochu pamätaným juhoafrickým tímom, ktorý sa zúčastnil iba siedmich pretekov majstrovstiev sveta – plus nezískal ani jeden bod.
Toto je príbeh tímu Gunston.
Revolúcia v oranžovej plus hnedej

Keď boli v roku 1950 ustanovené majstrovstvá sveta F1, všetky tímy súťažili v pretekárskych farbách svojich krajín: červená pre Taliansko, preto Ferrari stále preteká v šarlátovej; biela pre Nemecko; modrá pre Francúzsko; zelená pre Spojené kráľovstvo – pocta národným farbám Írska, na počesť raného obdobia histórie motoristického športu, v ktorom Írsko povoľovalo preteky na verejných cestách, čo bolo na pevninskej Británii zakázané.
dosiaľ čo sponzorstvo bolo na okruhoch povolené, FIA zakázala logá na autách.
To všetko sa malo zmeniť na nemajstrovskej Veľkej cene Rodézie v Bulawayo 3. decembra 1967. V ten letný deň v Zimbabwe bolo predstavené auto, ktoré spôsobilo revolúciu vo Formule 1.
Zákazkový Brabham BT20 nebol rýchlejší, lepšie sa neovládal plus ani nebol technologicky vyspelejší.
Jeho rozdiel bol vo farbe.
Oranžová plus hnedá farba nebola z národnej vlajky alebo znaku, ale z odtieňov…